Het gesamtkunstwerk van de kunstenaar René Glaser
Laat u verrassen door een verborgen wereld, die verstopt ligt achter een gevel in de historische binnenstad. Pakkende verhalen over de historie van de locatie en de inhoud van de kunst gaan hier hand in hand. Hierdoor voelt een bezoek als een grote ontdekkingstocht. Op de begane grond bij de entree komt u terecht in de Historische Drukkerij, het atelier van de kunstenaar, met een unieke verzameling prenten waarin oude grafische technieken van hoogdruk, diepdruk en vlakdruk een rol spelen.
Door verder de museumroute via de plattegrond te volgen leiden verschillende museumruimten van 1 t/m 7 naar de bovenzaal van het kapelgebouw. Hier bevind zich het grote verborgen kunstwerk dat gaat over het fenomeen de inspiratie.
U start hier in de Historische Drukkerij, het atelier van de kunstenaar René Glaser. De drukkunst als ambacht staat hier niet centraal, maar in dienst van de inspiratie en verbeelding van de kunstenaar.
Als u rondkijkt ziet u dat zijn werkplaats is ingericht als een oude drukkerij met drukpersen, gereedschappen en materialen van rond het jaar 1900. Het ruikt hier naar oud papier, drukinkten en terpentijn. Het is een beleving van zien, ruiken, horen en ervaren.
Door de drukpersen en materialen zo te gebruiken staat de druktechniek ten dienste van de kunstenaar en worden ideeën, zoals ‘staarlandschappen’ vastgelegd in handmatige drukvormen, linosnedes, etsen, steendrukken en monotypes en kunnen daarna in oplage afgedrukt worden op papier. De Vermenigvuldiging van Verbeelding.
In deze centrale ruimte kunt u een pauze nemen en kunt u genieten van een kopje koffie. We presenteren in de centrale ruimte verschillende films en vertellen hier de historie van de locatie, het Kapelgebouw, Monseigneur Rutten, Romeinse sporen.
Het kapelgebouw
De kapel is één van de weinige nog bestaande Vincentiuskapellen in ons land. De Vincentiuskapel is van belang vanwege het feit dat het gebouw een sociaal-culturele en architectonische ensemblewaarde vertegenwoordigt. Het is één van de vroegste voorbeelden van de neogotische bouwstijl in Nederland. Het gebouw is omstreeks 1850 door de Duitse architect Carl Weber gebouwd, enkele jaren voor het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in Nederland (1853).
Monseigneur Rutten
De kapel is gebouwd in opdracht van monseigneur Rutten achter zijn woonhuis. Deze katholieke priester, een bekende voorvechter van de verbetering van de leefomstandigheden van het arbeidersproletariaat van de Maastrichtse aardewerk- en glasindustrie, woonde van 1840 tot 1850 in het huis aan de Jodenstraat 22. Hij was zeer begaan met het lot van arme kinderen en liet in de tuin achter zijn woonhuis, een school en kapel bouwen.
Maastricht
Maastricht is een romeinse stad Mosa Trajectum stad aan de Maas. Onder de binnenplaats loopt een gedeelte van de romeinse straat komende van het Vrijthof, Grote Staat, Jodenstraat richting de Maaskant. Op nummer 22 heeft de romeinse straat waarschijnlijk een verbinding gehad met de Plankstraat, richting OnzeLieve Vrouweplein. In de kelder van Hotel Derlon zijn nog interessante Romeinse restanten zichtbaar. Op de binnenplaats van het museum bevindt zich een put met diverse Romeinse vondsten verder is er op de binnenplaats een historische foto-wand te zien ‘de Thermen’ een archologische opgraving in Maastricht van een Romeins badhuis.
Kort tijdsoverzicht , een expositie in 8 vitrines. de Wereld van Rene' Glaser Vitrine 1: Tilburgse periode 1951 – 1960
Al vroeg in mijn jeugd ben ik geïnteresseerd geraakt door mechanische beweging. Het gegeven dat mijn grootvader rond de eeuwwisseling bij het werkspoor der Nederlandse Spoorwegen werkte en daar stoomlocomotieven bouwde moet hier ongetwijfeld een rol hebben gespeeld.
Vitrine 2 en 3: periode Breda 1967-1972
De stoommachine uit zijn kindertijd heeft Rene Glaser aangezet om later zijn ‘gevoelsmechanieken’ te maken. In zijn uitvinderskamer gelegen aan de Spoorstraat 48a te Breda (1968) werden begrippen als tijd, kracht, afstand, gevoel onderzocht en zichtbaar gemaakt in kunstobjecten, tekeningen, prenten en schilderijen.
Vitrine 4: Amsterdamse periode 1972-1973
Na de afronding van zijn studie aan de Kunstacademie St. Joost in Breda wilde hij zijn tekeningen letterlijk en figuurlijk tot leven brengen. Het was een logische stap om naar de Filmacademie in Amsterdam te gaan om zich daar te verdiepen in het maken van films.
Vitrine 5 , 6, 7 en 8: periode Maastricht, Meerssen 1973-1975, Ravensbos Schimmert, Valkenburg 1975- 1978
Een belangrijke periode. Deze jaren werden gekenmerkt door adembenemende sferen langs de bosrand van het Ravensbos gelegen in de trechterachtige vallei uitstrekkend van Schimmert, het domein van de schilder Charles Eyck, langs de adelijke mevrouw De Wolf tot aan de Graaf de Marchanbour richting Valkenburg a/d/ Geul. Hier was een‘feodale glooiing’, waarin de adel, de geestelijkheid en de kunstenaar de scepter zwaaide.
Maastrichtse periode 1978 - heden
In de jaren tachtig en negentig wordt daar nog een nieuwe dimensie aan toegevoegd, namelijk de “Natureingang”. St. Pietersberg en de Lichtenberg aan de rand van Maastricht, de oude hoeve Slavante en de rivier de Maas worden zijn geliefde “staringsvelden”. De natuur gaat bij uitstek functioneren als katalysator voor inspiratie. Het resultaat is een groot aantal landschappen. Geen realistische, maar fantasmagorische voorstellingen, uit het onbewuste opborrelende beeldenen dromerige herinneringen.
Gewelvenkelder
De grote Constructivo over de Gedachten Mechanica staat opgesteld in de gewelvenkelder. (in voorbereiding)
In deze ruimte worden verschillende (wissel)exposities en lezingen gehouden voor een klein publiek. Tevens worden er in de gewelvenkelder diverse films getoond. (in voorbereiding)
Het trappenhuis
Hier gaat de museumroute verder naar boven en komt u via het voorportaal uiteindelijk terecht in ‘De Kamer van de Gedachtenmechanica’.
Expositie van 11 kunstwerken langs de trap: 1) De Tijd 1992. 2) Wafelraam van Antwerpen 1983 . 3) Landschappelijke tijd 1995. 4) Figuur 1985. 5) Heetprikkel 1980. 6) Landschap 1 1986. 7) Landschap 2 1986. 8) Ver- binding 1980. 9) Landschap met Cypres 1986. 10) Mech. Schenkkan 1990. 11) Figuren in landschap 1989.
Constructivo
In het voorportaal bevindt zich een Constructivo die het ontstaan van het idee van de ‘Perpetuum mobilé’ verteld. “Perpetuum Mobile Tempo” (1989) een zinspeling op de tijd.
Welkom in de ‘Kamer van de Gedachtenmechanica’
De Kamer is een gesamtkunstwerk van de kunstenaar René Glaser en bestaat uit afzonderlijke kunstwerken en elementen die samen een totaalkunstwerk vormen.
In de Kamer van de Gedachtenmechanica transformeert de bezoeker en wordt hij participant en deelnemer aan de sensatie van een andere wereld. De gevisualiseerde wonderlijke geesteswereld ,metafysische werelden die samen komen. Een tijdloos universum dat bezield is met gedachten van de kunstenaar en intieme ruimte biedt voor de ontmoeting met de gedachten en emoties van de bezoeker.
In de kamer overziet de kunstenaar zijn theorieën, verklaringen, ontdekkingen, uitvindingen, analyses, angsten en zijn wisselwerkingen met de buitenwereld. Het totale complex van zijn overpeinzingen wordt door Glaser de Gedachtenmechanica genoemd. De verklaring van de inspiratie - hoe werkt het - hoe ontstaat het. De kamer geeft inzichtin deze gedachtewereld, de werking van de inspiratie, de idee en de werking van de gedachtegang.
Het Koor
Het Koor op de westzijde met een 12 tal zitplaatsen hier krijgt de bezoeker in een 4 à 6 tal minuten een spektakel met licht en geluid te horen en te zien over de werking van het kunstwerk de ‘Kamer van de Gedachtenmechanica’
De Kamer van de Gedachtenmechanica dwingt en prikkelt je tot nadenken. (in voorbereiding)
© Hermens Concept. Creation. Motion.